Thursday, January 29, 2015

Petik buah kat Aussie (kembara bekas wartawan) part mentari muncul lg

Assalam.... 

Hari ni aku xkeje, sbb sakit badan.. Huhu.. Mengadanya.. 

Sbnrnya aku amek keputusan utk tidak bekerja hari ni memandangkan hari ni adalah harijadi aku yg ke 31. Aku berhenti drpd berasa penat utk sehari bg meraikan hari ni, seorang diri..

Abaikan muka comot sbb mmg br bgn dr katil xcuci muka (sbb sejuk) n terus buat breakfast.


Bgn pagi td kul 430 pagi, then tido blk smpai kul 6. N smpai skang xleh tido dh.. Pttnya g keje je td, ye dok?? 😓😓

Ok, biar aku bgtau keadaan pekerjaan aku kt sini mcmana. Boleh dikatakan utk 2 minggu pertama ni kitorg buat apa saja kerja part time yg ada sebelum tggu job yg betul2 iaitu petik tomato utk sos..

Yg skang ni, kitorg buat mcm2, termasukla buat wiring utk batas pokok tomato, buat dawai spring, petik buah olive, petik tomato cherry, n ground tomato utk makan..

I tell u, buat ground tomato mula2 mmg xrasa apa2, now dh kali kedua aku buat, lutut, pinggang, n belakang mmg rasa cm nk tercabut.. Hehe..

Kalau dulu pokok anggur kene menahan berdiri berjam2, ni ko kene mencangkung, duduk or buat la apa aja utk dptkan buah kt batas atas tanah tu.. Ko kene selak, kene korek n kalau terpaksa kene gak patahkan pokok tomato tu dan buat2 xtau utk dapatkan buah die.

Bayaran die, 1 bin 62 dolar, sepatutnya 65, tp disebabkan Sam ni sub je keje ni, jd kontraktor lain dh makan lg 3 dolar each bin. 

1st day, aku buat ground tomato cherry, yg besar tp bulat tu.. Kongsi 4 org, dptla 2 bin setengah.. Korg kiralah sendiri berapa aku dpt dibahagikan 4. Hahaha.. Still nk dtg sini lg? Pastu kelmarin buat tomato cherry, haaaa.. Yg ni boleh carik mkn sikit, 1 bucket die bg 7 dolar.. Aku henjut dpt la 11.5 bucket.. Tu pun Sam tlg setengah bucket n zack tlg setengah lg.. Kah3.

Cherry tomato..


Tomato bin.. Besor gajah...


Smlm buat blk ground tomato, tp bkn yg bulat, yg lonjong2. Mula2 aku berangan nk buat sorg, tp, br dpt 8 bucket aku dh xlarat n rasa nk buat 1 bin 38 bucket tu sensorg mcm tak realistik, so aku bergabung dgn abg dr grup lain ni sorg. Bila semua org dh dpt 3 bin, kami berdua br dpt 1 bin setengah n nk stop, sekali, Sam marah, dia suh dptkan lg setengah bin tu.. Adoyai... Rasa cm nk nangis je time petik tu.. Hahahah... Mmg lembik la kitorg... Tp bgs la, Sam ckp, 'u come here to make money, so i want u to make money'.. Mmg cam bapak2... Alhamdulillah, sorg dpt 1 bin.. Heeeeee....

Pakcik Sam ni belanja aiskrim smlm, kelmarin belanja potato chip, sehari sblm tu belanja vanilla coke.. :p

So, hari ni diorg buat ground lg, tu pasal aku xsggp.. Rehat dl la, esok smbg blk..

Sam ckp, kerja sebenar kitorg adalah petik tomato utk sos, die kata yg itu betul2 boleh buat duit. Last yr, dia kata ada sorg mexican dpt buat 1200 dolar seminggu.. N dia ckp kt aku, 'i cant force u to stay if u wanna go, but think abt it, if he can get 1200 in a week, what makes u think that u cant get more than 500 a week?'

Aku rasa aku dh kt tmpt yg betul, cuma yes letih bnyk, bkn sikit2.. Huhu.. Hopefully aku xperlu lari g mana2 lg dah, sbb aku dpt rasakan Sam is a good guy.. Cuma slow sikit sbb die dh tua.. Hehe...

Buat bende ni for 2 bulan je n then Sam akan bg aku keje lain kot..

Btw, kalau nk dtg aku nasihatkan korg dtg by group, n dgn geng yg org yg sekepala.. Nnt ssh bab pembahagian duit utk makanan, utk beli mcm2 la.. Sbb ada gak sesetengah org tu kaki ngelat, n bila ko dh stuck kt group tu, ko xleh nk buat apa2. Amat penting jugak crk geng2 yg berfikiran positif n tak cpt mengalah dlm membuat sesuatu pekerjaan.. Dn jgn pegi dgn org yg bengap tak boleh diajar atau sombong bongkak baru dtg sini 4-5 bln dh mcm 12 tahun.. Heheh.. Chiowww...

Motel tmpt aku ddk


P/s kt motel ni mmg kebajikan pelanggan tak terjaga, air panas xde, gas xde, peti sejuk xde rack.. Haha.. Pandai2 la nk ejas utk amek air semayang kul 10 mlm n 4 pagi.. 

Assalam...

No comments:

Post a Comment