Wednesday, January 21, 2015

Petik buah kat Aussie (kembara bekas wartawan) part reality dan bukan fantasi

Salam...

Wooo wooooo... Kelmarin sejuk sgt smpai idung berdarah, hari ni panas sgt plak smpai tapak kaki tapak tangan semua pecah2... Mulut pun dh bengkak mcm anita sarawak dh.. 



Ok, hari ni ada mood sikit nk ckp psl kisah 4 org abang yg serumah ngn aku ni... (Smpai skang aku xtau nama sorg2)

Yg 3 org dr terengganu, sorg dr johor, dua dr terengganu before ni keje kapal, sorg drebar lori, yg dr johor tu br abes keje kontrak ngn petronas..

Nak dijadikan cerita, yg dr johor tu sama ejen ngn aku, yg lg tiga org tu geng g sendiri tanpa ejen.
Diorg jumpa masa petik strawberry kt springvale. Tak silap aku diorg keje 3 hari je sbb tak tahan sakit badan sbb kene mengadap selut utk petik strawberry tu.

Abg yg dr johor tu, before springvale dia ada g ke tempat lain yg ejen bg, tp sampai sana kontraktor kata lg 2 minggu br ada keje, perghhh, bayangkan la, seronok agaknya ejen ni makan duit org tp buat cmni kt org.. Semelayu Islam plak tu. Xde lnsg ke rasa bersalah amek duit org tp buat org cmni.org dtg sini nk cari duit, bkn nk perabih duit n bercuti..

Ok emo jap, so abg tu pun ddk sehari kt situ n blah g springvale, smpai springvale jd cmtu plak.. So mereka ber4 pun ke sini kononnya utk buat duit.. Heheh..

Smpai je sini, lg buang duit lg ada. Bayangkan la, duit dh perabih kt transport bas, train n hotel apa semua, smpai kt sini kene beli mknn, byr rumah n transport, so diorg pun terpaksa pinjam duit dr kontraktor.. Sorg pinjam 150 AUD!

Keje plak cmni, dikerah abes2, tp dpt ciput je.. Hmmmm.. Masa baca kt blog2 lain, page fb anak kedah n cerita dr ejen aku dl, xde plak diorg bkk cerita cmni, semua marketing baekkkk...  Semua pakat letak, min gaji AUD13/jam.. Xde pun letak, AUD 1.8 per box n keje tak tentu masa... 1 bin AUD 65, n bin beso gajah.. 

Haaaa... Ini realiti.. Aku dh hadap, sbb tu ramai org kita br sehari dua dh xlarat, n amek keputusan blk msia pakai tiket yg diorg dh beli... 



Tp tu la, nk salahkan ejen 100% pun xboleh, sape suruh caye die kan? Pokok pangkalnya, point aku adalah, org kita ni cpt je percaya kalau bende tu kononnya boleh buat duit bnyk sekeli mata, TERMASUK LA AKU! N plg terserlah kebenarannya kt sini adalah, ORANG MELAYU cpt putus asa, compare dgn bangsa lain kt sini.. Xtaulah, maybe dh terlalu manja keje kt Msia yg serba ada tu smpai ssh sikit kt sini terus nk give up.. Atau diorg rasa xpe la bazir duit bnyk2 nk ke sini, asalkan tak payah susah2 dh di kemudian hari.. 

Jadi, sekali lg, aku nasihatkan sesiapa yg dh kelabu mata tgk iklan2 page2 pasal petik buah ni padamkan la api asmaramu itu. Itu semua mengarut!!!



Kau kene bersusah2 dahulu, tukar dua tiga tmpt dl br kau boleh jumpa yg boleh menyenangkan kau.. N jgn igt keje yg boleh senangkan kau tu nnt senang... Haha... Fahamkan ayat aku betul2...



Assalam....

No comments:

Post a Comment