Thursday, January 22, 2015

Petik buah kat Aussie (kembara bekas wartawan) part persediaan pada yg gatai nk p gak..

Assalam,

Ni ada tips sikit utk yg berhajat sgt nk dtg sini.

1) ada kerja ke tak
2) kerja apa
3) gaji mcmana - kalau kontrak kire cmne. Cth:- petik anggur satu box 'open box' berapa, 'punch bag' box berapa
4) bayar seminggu sekali ke 2 minggu sekali (kalau die byr 2 minggu sekali jgn amek)
5) rumah seminggu berapa ( starting 65 ke atas)
6) transport sehari berapa (biasanya 5 dolar)
7) bwk sebanyak mungkin duit poket (takut kena tipu dgn kontraktor: xbyr gaji ke apa)
8) bwk sleeping bag
9) sampai je kt aussie cari kedai baju bundle n beli bnyk2 lengan panjang n seluar 
10) make sure beli handiplast yg bnyk
11) losyen
12) bedak 
13) ubat-ubatan 
14) sun block
15) toilettries
16) pad/panty liner
17) eye shadow dll
18) make sure tanya org tempatan cmne nk bergerak dr satu tmpt ke tempat lain, diorg kt city tu semua ramah2. (Aku merujuk kpd melbourne)
19) bawak baju sejuk tebal tu at least 1. Cuaca tak menentu kt sini.

P/s dr no 8 smpai 13 kene beli siap2 sblm smpai ke ladang, better crk kedai kt bandar sbb bila dh smpai ladang kontraktor belum tentu akan bwk ko g beli brg2 ni semua.. Pastu belum tentu kt area ladang ko tu ada kedai jual brg2 ni semua.. <--- merujuk kpd Robinvale



First thing first, sampai2 je, kalau bleh g crk sim card, diorg kata yg power kt sini telstra, tp sbb member aku suh beli optus aritu, aku pun dgr la ckp die, sekali coverage  cm hampeh kt Robinvale ni.

Btw, masa dr malaysia ke aussie sila jgn bwk baju bnyk2 mcm nk tggl setahun.. Takut kt airport xlepas dgn imigresen.

Psl tiket flight aku pun xsure cmne, mcm aku, aku beli return siap2 takut imigresen bnyk soal. Mcm abg sorg kt sini die xbeli tiket return, turun kt adelaide n lepas je imigresen.. Bende ni nasib, rasa2 nk gamble tak beli tiket return, silakan.. Tp kalau sangkut n dihantar blk jgn kata aku tak bgtau.. 

Sekali lg nak aku igtkan, jgn letak harapan tinggi sgt nk gaji 6k ke atas sebulan utk permulaan korg dtg ni. Unless kalau korg dh secure job yg byr hourly.. So better sebarang hutang or duit rumah, kereta, personal loan, kad kredit, insurans bla bla bla kt malaysia tu dh standby awal2 utk at least bulan lg satu, takut smpai sini korg xleh byr semua2 tu dek kerana gaji xsmpai half ur expectation pun.

P/s yg kedua: TAKYAH PAKAI EJEN, buang duit je tu.. Baik carik kwn2 or kontek2 yg boleh bg nombor kontraktor, free of charge kt korg...

Bye2..

Assalam...


No comments:

Post a Comment