Saturday, January 24, 2015

Petik buah kat Aussie (kembara bekas wartawan) part Allah sentiasa ada utk kita

Assalam....

;)

First of all, nk ucap tenkiu kpd semua yg risau akan keselamatan aku, Alhamdulillah, setakat jam 00.30 malam waktu australia ni aku masih selamat.

Ditakdirkan kitorg terserempak dgn org afghanistan namanya Ali masa tgh pusing2 cari hotel/motel utk ddk smpai esok pg.. Sgt baik layanan die bg. Die offer nan dgn kari kambing, tp segan nk mkn ngn aku xmkn kambing.. Syukur... 



Ni Ali, single dan baru berusia 23 tahun

Ok, cmne nk start. Cmni, hari ni adalah hari gaji kitorg, n selepas kitorg kire tambah tolak apa semua, at least jumlah bersih kitorg bleh dpt, terutamanya aku, adalah dlm 300++...

So, since kitorg dh penat dgn kerenah kontraktor yg asek suh kitorg keje cm keldai ni, kitorg pun decide utk move on ke tempat lain n nk mintak die bg gaji hari ni jugak tp xbgtau la nk g keje tmpt lain.

Mcm biasa, nama kontraktor ni Alan, dia akan pusing n ajak belanja kt town dl n of course jumlah tu nnt dia akan masukkan dlm hutang abg2 tu.. Tp kitorg taknak sbb kitorg ckp kitorg nk bajet before beli barang sbb nk anta duit blk kpg.. Terperanjat aku bila die kata, 'u igt u ada balance boleh kasi balik kpg maaa?'
So aku pun suruh die tunjuk apsal xde balance plak.. Die pun tunjuk, nahhhh... Jumlah box yg aku rekodkan sebanyak 140 utk 7 hari tu dlm rekod die cuma 121!!! Aku dah xpuas hati.. So aku dh buat muka n aku ckp, aku xboleh keje lg mcm ni..

Then abg2 tu pulak dia kata, lepas tolak gaji 13 hari diorg keje dr kul 5 pg smpai 9 mlm tu, ada balance lg hutang 175 dolar sorg..... Whoaaaa... Semua dh menyirap.. Tp kitorg still sabar n ckp baik2, bgtau die kitorg nk blk msia.... Then dia pun agree la utk hantar kitorg g bus stand kul 5 pg esok...

Tiba2 lps sejam bende tu setel, die msg sorg abg ni kata, 'i cant help u, u wanna go pick tomato, u must go out of the house now' time tu pukul 9.30 mlm bhai.. 

Tanya punya tanya, dia kata EJEN abg tu bgtau kitorg nk g lari tmpt tomato.... Hahahaha... i tell u, kalau aku kenal ejen tu, blk malaysia nnt aku bom umah die.. Bodoh tak boleh diajar! 

So, kitorg diparkingkan kt bus stand dlm kul 10 mlm.. Masa ni dh sunyi, pekan ni mmg xde apa2, not even 7e.. So, 2 org abg ni melilau cari motel or hotel utk kitorg bermalam, unfortunately, semua dh full.. 



Time ni la Allah dtgkan bantuan tak terjangka, sorg lelaki pakai singlet tgh dgr lagu kuat2 kt depan atm machine.. Die kata dia boleh tumpangkan kitorg kt umah die, tp nk tgk tiket bas kitorg... Hahaha.. Comel je.. 

Now kami berlima ada tempat utk berlindung dr kesejukan malam sebelum berlepas ke Echuca esok..



Kalau aku ikutkan hati, aku dh book tiket blk isnin ni.. 241 dolar je nyah... Tp xpe, bila aku fikir2 blk, aku dtg sini utk carik rezeki halal.. Utk dpt rezeki halal, mesti ada mcm2 ujian.. So, redha n teruskan usaha je la.. Balance duit pun ada lg sikit.. Kalau mmg dh xboleh nk go on, akan aku kembali jua... 

So, still nk dtg petik buah kt sini lg? Ddk je la diam2 kt malaysia tu.. Mudah, semua ada.. Mcm2 kerajaan dh sumbat kt kita.. Bersyukur la sikit.. Eh? Hahahah... Ok, ai nk sleep2.. 

Syukur ya Allah... 

No comments:

Post a Comment