Sunday, January 18, 2015

Petik buah kat Aussie (kembara bekas wartawan) part 4

Salam, ok, hari ni dah masuk hari ketiga aku petik buah kt Robinvale ni.. So far alhamdulillah, dh boleh ikut rentak n gain skill utk buat keje ni. Tp, skang masalahnya adalah masa bekerja yg limited.

Yg aku suke sgt2 kt sini adalah langit dia, jarang aku dpt view gini kt bukit jelutong...



Mesti korg membayangkan aku bekerja dr pagi smpai ke petang kul 7 kan? Nope, time aku bekerja setakat ni dr jam 5 pagi - 6.30/7 pagi packing, n 7.30 pg smpai ke pukul berapa2 yg bapak dia suke nk suh berenti.


Ni tugasan 'memacking' anggur, sape lembap kena 'macky'

Tp hari ni special case, bgn pagi kul 4, semata2 utk tggu bos yg xbgn2 smpai ke pukul 7 utk packing. Sudahnya supervisor suh blk tido kul 8 n tiba2 kul 10 die suh g petik buah n tiba2 stop kul 3 ptg.. Hoh.. Kalau drag smpai ke pukul 6, boleh henjut lg nk petik, tp smpai kul 3 je, so xbnyk box boleh dpt..





Kerja kt sini sbnrnya ikut bos n kontraktor kita, kalau diorg kesian kt korg, die bg la keje lebih, kalau tak, ikut palotak die je la..

Btw, kalau nk keje yg ikut rate per hour tu mmg ada kt sini, tp bkn ada selalu.. Itu pun ikut musim buah, n jenis buah n jenis keje, or pengalaman kita.. Bila dh cecah dua tiga bulan n xmerasa keje per hour, there's something wrong somewhere.

Jd nasihat aku kpd yg berminat nk keje petik buah ni, tahap kesabaran mesti mau tinggi. N keinginan utk belajar skill terbaik utk bekerja adalah sgt digalakkan. Mulut gak xboleh bising merungut, sbb nnt korg sendiri yg sakit hati sbb semua bende tak puas hati..

Owh, buat pengetahuan korg, bulan pertama adalah sgt2 tough kpd pemetik buah semua... Itu yg menentukan sama ada ko boleh stay ataupun tak sggp n blk malaysia.. Tp itu pun bergantung pd nasib, kalau 1st ladang korg g dh kene tipu, mungkin amek masa lama sikit ujian utk kita tu.. 

Ok la, apa lg nk bebel? Ntah la, nnt komen la kt bwh tu kalau ada soalan nk aku jawab.. Kalau korg PM time aku larat aku jawab la, time tak larat, harap maklong.. Hehehe...

P/s masih malas nk bukak citer pasal 4 org abg yg serumah ngn aku ni.. Mcm2 diorg kene before smpai Robinvale, smpai duit poket diorg bwh habis lnsg. Penangan petik buah... Nnt2 la aku citer.. Haha...

Assalam...

2 comments: