Monday, April 13, 2015

Despatch-project manager-reporter-fruit picker-driver

Assalam....

Pastinya ramai yg tersenyum sinis melihat tajuk posting aku pada kali ini, dan terdetik di dalam hati mereka, 'padan dgn muka kau, dh elok2 hidup senang kau pilih jalan susah'...

Ehem.. Ehem... Berapa pastikah engkau yang hidup aku sekarang susah?

Tahukah engkau beza antara hidup susah dan senang?



Nanti kau akan tau juga akhirnya.

Cuma sekarang yang aku nk timbulkan adalah, kenapa aku pilih jalan ini sedangkan dulu pun aku pernah laluinya...

Rakan2, pada aku, senang itu bukanlah dapat dinilai dr segi harta. Bagaimana dgn masa? Bagaimana dgn diri kita? Senangkah kita mempunyai gaji tinggi (walau bnyk hutang) tp ibu bapa yg uzur tidak terjenguk walau sekali sekala?

Senangkah kita, kalau memakai barangan tulen, limited edition, sedangkan hati rakan yg kurang berkemampuan terhiris dengan sindiran dr mulut kita?

Senangkah kita, dibenci orang bawahan sedangkan mereka sepatutnya menghormati kita?

Ya, dulu aku berkemampuan, tp, aku tak mampu sebenarnya. Aku tak mampu merendahkan diri dan meletakkan diri aku sebaris dgn rakan2 yg tidak berada di kedudukan aku pd ketika itu. Senang kata, aku lupa diri. 

Ayat yg selalu keluar dr mulut aku adalah, "ahhhhh... Semua org aku dh jumpa, eyyy.. Setakat mcm kau ni, xde bendelah"

"Ceh.. Apa barang spek tak original, aku punya spek beribu2 harga tau x?" <--- ayat ini, selalu bermain dlm hati, dan utk itu, aku taknak tersasar jauh lg. 

Aku xmau jd mcm mereka2 yg mencaci pemergian aku memetik buah tempohari.. Jelas sekali, kau tak pernah merasa dan berjumpa semua org lg..

Tak apalah, sekarang aku punya masa sekiranya ibu bapa aku minta mahu berjumpa, aku tidak pernah berlapar, dan kucing2 aku semuanya gembira. 



Dan yg paling utama, aku tidak lg perlu memikirkan betapa hinanya pekerja2 kelas bawahan. Pada aku, inilah kesenangan.. 😊


2 comments:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete