Friday, February 6, 2015

Petik buah kt Aussie (kembara bekas wartawan) part which is better than before

Assalam....

Hari ni, hari ke 25 aku kt aussie, n hari ke 13 kt Echuca.. Sblm ni posting aku psl aku dh nk give up n nk blk msia.. Hari ni, peratusan utk blk tu mcm dh berkurang sikit... Kepenatan bertambah2, cuma rasa nk blk dh agak kurang.



Nk tau kenapa? Sbb rasanya things dh better sket.. Kerja mmg still berat, tp at least abang2 geng aku ni dh dpt duit gaji diorg, so aku lega sket.. #diorgdptgajiakuyglega

Bkn la, sbb start minggu ni aku dh mula kerja hourly.. Under boss sam yg pekak tu, ala, yg omputih tu... 

Citernya cmni, 4 hari lepas, boss tu gtau, die nk amek kitorg lima org keje directly bwh die utk 6 bln ni.. Hourly, every day...

Tp, sehari lps die ckp tu, tiba2 kitorg kene petik tomato plak.. Hmmm.. Lg la kuat aku nk blk sbb rasa cm kena tipu, tp pastu boss sam ni janji, 1 box utk kitorg hari tu die bg 3 dolar compared to 2.7 dolar sam kemboja nk bg.. Tp aku mls nk pk, petik punya petik, dpt la 32 box.. Kira la sendiri dpt berapa. Tp time tu hati dh xde kt sini, dh check in dh kt airport.. Hehe...



Bayangkan la, 1 tmpt tu kitorg 5 org je keje sebab semua yg lain lg 15 org dh lari ke shepparton buat pear, katanya tak tahan kt sini xleh buat duit.. Diorg ajak aku, tp since aku dh xde rasa nk keje n abg2 ni semua belum dpt gaji smlm, aku pun tolak la diorg punya offer tu.



Ooo... Kitorg keje 5 org, kitorg la petik, kitorg la angkat, kitorg la susun.. Huuuu... Tercabut wey semua yg boleh tercabut.. Tp alhamdulillah, hr ni lps keje hourly 6 jam, boss sam dtg umah bg abg ni gaji n reconfirm yg die byr 3 dolar per box.. Syukurrrrrr ya rabb..



Kerja hourly yg aku buat skang ni adalah potong dawai clip kt batang batas... Dengar mcm senang kan, cuba korg jalan setiap 5 meter then menunduk/mencangkung utk potong dawai pakai cutter sejauh kira2 150 meter? Setiap batas tu aku amek masa 15-25 minit utk siapkan.. Tp at least lg ok la kot dr petik tomato ground or sos.. Hehhe.. Pecah2 gak la jari n tumit kaki aku buat keje ni.. Oooo lupa nk mention, suhu hr ni 35 darjah celcius, esok dijangka 39.. Wuwuwuwuuwwu.. For 13 dolar per hour, this is what u have to go through... Could u? Would u?





Hmmm... Ini adalah malam yg sgt panas, skang pun 34 darjah... Malangnya lelaki malaysia, melayu terutamanya mmg dilahir sbg org yg tak gentleman, kt umah ji ada 2 kipas, dua2 diorg kaut n letak dlm bilik diorg, so aku kepanasan... 

Time makan, sblm aku bijak beli ayam seketul2 diorg beli ayam sekor, lps potong2, aku akan dpt bahagian plg kecik.. Telur dadar pun cmtu gak, aku mesti dpt plg kecik.. Kalau omputih kan selalu pakai konsep ladies first, tp mungkin sbb perwatakan aku cmni, so aku tak dikira ladies la kot.. Hahaha... 

Lelaki melayu ni time nk ngurat je kekonon gentleman, lps2 tu, lantak ko la perempuan...

Apa2 pun syukur alhamdulillah Tuhan makbulkan permintaan aku... Walau tak bnyk, tp still sgt2 bermakna buat aku... Dh boleh aku katakan sinar tu semakin nmpk.. Alhamdulillah... 

Thanks sgt2 kpd semua yg bg sokongan n semangat... Perlu diingatkan, lps ni aku harap xde la lg siri2 meroyan sbb takleh survive kt sini, tp kalau ada, pls bare with me... Doa kalian sgt aku hargai...


Assalam...

No comments:

Post a Comment