Tuesday, February 10, 2015

Petik buah kat Aussie (kembara bekas wartawan) part lets try again..

Assalam....

Lagi 3 hari nak cukup sebulan dah aku kt tanahair org ni.. Setakat ni, yg betul2 tercapai matlamat aku sepanjang kt sini adalah penurunan berat badan mendadak sebanyak 10kg... Keh3... Lg 10kg turun dpt la berat badan ideal yg aku impikan.. Kahkahkah...







Mcmana nk ckp ye.. Aku rs, kt sini semua org tak boleh dipercayailah, baik farmer, kontraktor, ejen lagilah tak boleh..

Nape aku ckp cmtu? Ha, last week kan aku ade bgtau boss Sam yg pekak tu kata aku ngn grup aku akan keje hourly n xpick buah lg dah lps 15 org lari tu.. Turns out, janji kosong je beb...

Yes, dua tiga hari dia bg hourly, lps tu smpai sekarang kitorg 5 org dikerah utk pick tomato utk sauce, hari2... Kaki aku dh xtau smpai bila bleh tahan, since mmg ada masalah sikit saraf kt bwh nuuu, n jari pun dh xrupa jari sbb mengangkat n menyusun box setiap hari..

Rendam kaki dlm air panas bg darah jalan.. Tskkk tskkk...


So, lps difikirkan n dipujuk oleh abg2 ni, aku rasa aku akan pertimbangkan utk melompat ke 1 lg destinasi terakhir sebelum mengundurkan diri dan pulang ke pangkuan ibunda di sana...

Tp xtau lg la jadi ke tak, sbb still tggu gaji last week aku kt Echuca ni n tggu status gaji org kt sana tu, kena hold seminggu or tak? Sbb kalau hold seminggu, aku taknak stay... Sbb utk apa aku mengadap bende sama, lgpun duit dh abes aku transfer utk byr mcm2 kt sana..

Nk citer psl duit plak la. Td aku buat akaun commonwealth bank, kononnya utk mudahkan transfer duit la, xsangka rupenya proses die rumit. Sistem kt sini aku rs lg jauh ketinggalan berbanding kt negara kita.. Dengan teller die xtau beza i dgn j n 1 dgn 6, rasa cam nak tanggalkan je bulu mata palsu yg dia pakai td..
Dh la cmtu, nk transfer online, minimum bleh transfer adalah 500aud.. Hahahha.. Aku ada 150 je td beb... So terpaksa la ke kaunter, n die cas 30aud utk each transaction which hanya akan clear ke acc recipient 3 or 4 hari lg.. Ughhh susahnya..

Lps dh setel hal bank, kitorg g la bundle kt area Rochester ni, n 1 bundle ni sblh post ofc, aku pun tergerak nk g ctu n ternmpk pamphlet western union, aku xtau bende tu boleh transfer terus dlmakaun n cas 10 aud je!! Sbb kontraktor aku btau, recipient kene amek duit tu kt mana2 premis western union je! Arghhhh.. Tensennya.... Xpe la, pengalaman aku ni sekurang2nya boleh guide korg yg degil nk dtg sini gak tu.

Haaa pasal bundle plak, hehe.. Aku beli kasut reebok harga 1.5 aud je... Ngeeeee.. Pastu kitorg kongsi duit beli dvd player harga 8 aud.. Ahahahha... Jenama sony tau, bkn cikai2..

Bila bundle msia nk bg harga cmni kt customer?

Juice 2 liter harga xsmpai 2 dolar.. MALAYSIA!!!! Ada beran???


So, ini je lah nk bgtau sbnrnya. Badan sgt letih, mental sgt down.. Tp dh malas nk bising2... Hmmm.. xpe, aku cuba lg la.. Mana la tau, kot2 ada rezeki aku kt tmpt tu.. Aminnnn.. 

Friday, February 6, 2015

Petik buah kt Aussie (kembara bekas wartawan) part which is better than before

Assalam....

Hari ni, hari ke 25 aku kt aussie, n hari ke 13 kt Echuca.. Sblm ni posting aku psl aku dh nk give up n nk blk msia.. Hari ni, peratusan utk blk tu mcm dh berkurang sikit... Kepenatan bertambah2, cuma rasa nk blk dh agak kurang.



Nk tau kenapa? Sbb rasanya things dh better sket.. Kerja mmg still berat, tp at least abang2 geng aku ni dh dpt duit gaji diorg, so aku lega sket.. #diorgdptgajiakuyglega

Bkn la, sbb start minggu ni aku dh mula kerja hourly.. Under boss sam yg pekak tu, ala, yg omputih tu... 

Citernya cmni, 4 hari lepas, boss tu gtau, die nk amek kitorg lima org keje directly bwh die utk 6 bln ni.. Hourly, every day...

Tp, sehari lps die ckp tu, tiba2 kitorg kene petik tomato plak.. Hmmm.. Lg la kuat aku nk blk sbb rasa cm kena tipu, tp pastu boss sam ni janji, 1 box utk kitorg hari tu die bg 3 dolar compared to 2.7 dolar sam kemboja nk bg.. Tp aku mls nk pk, petik punya petik, dpt la 32 box.. Kira la sendiri dpt berapa. Tp time tu hati dh xde kt sini, dh check in dh kt airport.. Hehe...



Bayangkan la, 1 tmpt tu kitorg 5 org je keje sebab semua yg lain lg 15 org dh lari ke shepparton buat pear, katanya tak tahan kt sini xleh buat duit.. Diorg ajak aku, tp since aku dh xde rasa nk keje n abg2 ni semua belum dpt gaji smlm, aku pun tolak la diorg punya offer tu.



Ooo... Kitorg keje 5 org, kitorg la petik, kitorg la angkat, kitorg la susun.. Huuuu... Tercabut wey semua yg boleh tercabut.. Tp alhamdulillah, hr ni lps keje hourly 6 jam, boss sam dtg umah bg abg ni gaji n reconfirm yg die byr 3 dolar per box.. Syukurrrrrr ya rabb..



Kerja hourly yg aku buat skang ni adalah potong dawai clip kt batang batas... Dengar mcm senang kan, cuba korg jalan setiap 5 meter then menunduk/mencangkung utk potong dawai pakai cutter sejauh kira2 150 meter? Setiap batas tu aku amek masa 15-25 minit utk siapkan.. Tp at least lg ok la kot dr petik tomato ground or sos.. Hehhe.. Pecah2 gak la jari n tumit kaki aku buat keje ni.. Oooo lupa nk mention, suhu hr ni 35 darjah celcius, esok dijangka 39.. Wuwuwuwuuwwu.. For 13 dolar per hour, this is what u have to go through... Could u? Would u?





Hmmm... Ini adalah malam yg sgt panas, skang pun 34 darjah... Malangnya lelaki malaysia, melayu terutamanya mmg dilahir sbg org yg tak gentleman, kt umah ji ada 2 kipas, dua2 diorg kaut n letak dlm bilik diorg, so aku kepanasan... 

Time makan, sblm aku bijak beli ayam seketul2 diorg beli ayam sekor, lps potong2, aku akan dpt bahagian plg kecik.. Telur dadar pun cmtu gak, aku mesti dpt plg kecik.. Kalau omputih kan selalu pakai konsep ladies first, tp mungkin sbb perwatakan aku cmni, so aku tak dikira ladies la kot.. Hahaha... 

Lelaki melayu ni time nk ngurat je kekonon gentleman, lps2 tu, lantak ko la perempuan...

Apa2 pun syukur alhamdulillah Tuhan makbulkan permintaan aku... Walau tak bnyk, tp still sgt2 bermakna buat aku... Dh boleh aku katakan sinar tu semakin nmpk.. Alhamdulillah... 

Thanks sgt2 kpd semua yg bg sokongan n semangat... Perlu diingatkan, lps ni aku harap xde la lg siri2 meroyan sbb takleh survive kt sini, tp kalau ada, pls bare with me... Doa kalian sgt aku hargai...


Assalam...

Monday, February 2, 2015

Petik buah kat Aussie (kembara bekas wartawan) part to give up or not to give up

Assalam.... 

Ai iz sad... Ai think i'm going to give up.. Slps seminggu kt echuca, kontraktor ok, payment pun dh dpt, tapiiiiiiii............. Kerja mcm biskut mery.. Jap ada jap xde... N selalunya xada... Uncle sam kata next week dh start pick tomato for sauce, sy akan tggu smpai next week, if xde keje, sy rasa sy akan blk malaysia...

Rumah baru


Ada kereta, umah n lotsa loan aku kena byq... Ai kenot stay here n byq umah seminggu 80 dolar kalau seminggu cuma dua tiga hari je keja... Haih... Ini dugaan hebat.. Dilema... 

Diorg iaitu kwn2 kt sini pujuk aku utk crk tmpt lain, which aku rasa nasib aku akan sama ja.. N adik beradik pun dh suruh blk, aku rasa mmg aku kena blk..

Ini adalah 'keputusasaan' aku yg sgt2 susah utk aku 'putuskan'. Ye lah, selepas berhabis hampir 7k utk ke sini, dgn harapan tinggi menggunung nk kumpul duit, tp mcm ni jdnya... Aku rasa mcm aku dh let semua kwn2 aku down. Sorry...





Jd, sementara aku masih kt sini, aku sekali lagi nk nasihatkan, kalau nk jugak dtg sini, sila buat persediaan yg mencukupi. Byr semua komitmen kt malaysia tu, at least utk dua bln yg ke hadapan.. Supaya tak pening mcm aku skang.. Aku skang ni ibarat diluah mati emak ditelan mati bapak.. Blk sengkek, stay lg sengkek.

Buntu beb...

JANGAN PAKAI EJEN TERUTAMANYA YG NAMA DIA MIE KAJANG/MIE BANGI.. Die xpedulik pun ko ada keje ke, ada duit ke, yg dia tau, dia dpt duit dia pastu dia sedap2 makan duit kita kt sana.. Jaga kau, Tuhan maha adil, menjawab nnt kt Sana k...

Ni la ejen tu, xigt nama penuh, tp org kelantan, naik estima plat johor.. Ddk taman reko kajang..


Oh, btw, tuan tanah kedaung umah aku ddk ni nama dia sam gak.. Dia ni dtg dr ireland, so faham2 je la slang dia tu cmna. Tambah plak dia ni pekak, tp pakai hearing aid tu la.. Dia kata aku punya english bagus.. Hahahahahhahahahaha.. Owww really?

Belah kiri tu la boss sam, yg pekak tu..


Pastu ada lg sorg pakcik, nama dia collin.. Td siang dtg sini nk crk coin lama die depan umah pakai metal detactor tu.. Aku pun ddk je la kt beranda umah n baca buku, n dia pun dtg ajak borak, dia pun kata english aku 'quite good'.. Ok, boleh la blk kang lapor diri kt Malay Mail.. Kekekekekke..

Collin siap tanya, aku belajar english kt mana, sbb dia kata all malaysian yg die jumpa semua xreti ckp omputih sgt, selalu suruh dia 'talk slowly'.. So aku gtau la, kita kt msia belajaq dr sekolah rendah.. N die tak jumpa lg kwn2 aku, nama dia Linda, Maggie, Nadirah dll.. Semua english power! Cuma msian ni masalah dia takut nk ckp, ya la, jaga grammar, jaga apa segala bagai smpai apa2 pun xkluaq dr mulut.. Sama la aku jugak, kalau kt msia tu, aku xberani nk ckp omputih sbb kebanyakan rakan2 kt sana, or org kita la senang ckp, suka bahan n gelakkan org..

Ok lah, doakan la aku ada kerja yg mendatangkan hasil kt sini dlm masa terdekat ni.. Penat dh la mkn telur n sardin hari2.. Nk gak mkn ayam bbq or ikan salmon sekali sekala.. Hmmm.. Doakan k?

Muka brader kemboja ni cam ibrahim abu shah, betul, xtipu..



Mmmuaaahhhh, lebiu!

Assalam!